Velkommen til Snømyra barnehage

Snømyra barnehage skal stimulere ditt barn slik at det blir enda mer nysgjerrig og entusiastisk. Barnehagen har et godt læringsmiljø i naturskjønne omgivelser. Vårt personal skal inspirere, motivere og hjelpe barna til å utvikle seg sosialt, motorisk og kunnskapsmessig gjennom lek og bevegelse. Vi setter lek øverst på pallen.

Velkommen til Snømyra barnehage

Vi skal sørge for at ditt barn møter andre barn og voksne her i barnehage som til sammen vil utgjøre en verden som ditt barn oppfatter som trygg, morsom og utfordrende. Sammen skal vi utvikle vennskap og vi skal utforske små og store utfordringer, slik at barnet utvikler seg positivt i tiden vi får låne barnet ditt.

Historie

Barnehagen ble åpnet mars 1993. Det var da 27 barn fordelt på 2 avdelinger. Allerede året etter var det full drift i alle 3 avdelingene. August 1998 ble naturavdelingen (skautrollan) åpnet, da med 12 barn og 2 voksne. Høsten 2007 åpnet Vuggestua med 9 ettåringer og 3 voksne. Høsten 2011 stod nye 230 m2 ferdige Vi vokser stadig, og nå har barnehagen ca 108 barn i alderen 0-6 år fordelt på 5 avdelinger.


Barnehagen har aldersinndelte grupper

Det positive med dette er at flere av barna på samme avdelinger er på likt motorisk og språklig nivå. Det vil alltid være forskjeller blant barn i samme alder, men å tilrettelegge det pedagogiske arbeidet så det ‘treffer’ alle barna er lettere med en aldersbestemt gruppe. En annen positiv effekt dette har er at flere av barna blir opptatt av det samme i leken og hjelper hverandre med å utforske og prøve ut nye lekmønstre sammen.

Avdelingene våre er:

Vuggestua 

Vuggestua er en av ettårsavdelingene i barnehagen. Dette er barnas første møte med barnehagen og vi har stort fokus på å skape en god overgang fra hjemmet. På Vuggestua har vi vårt eget hus og uteområde som er tilpasset barnas alder. 

 PROGRESJONSPLAN I HENHOLD TIL FAGOMRÅDENE Voggestua (7)

Som 1 åring er det mye som skal utforskes og læres. Barndommen er en lang læringsprosess og vi ønsker å bidra til at barna etterhvert møter utfordringer og motstand på en konstruktiv måte. For å gi barna en god sosial kompetanse jobber barnehagen daglig med empati, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll og ansvarlighet. Vi tilpasser innholdet ut fra barnas alder.

 

Sukkermaur

Sukkermaur er den andre småbarnsavdelingen vi har med barn i alderen 1 år. Her er avdelingen tilrettelagt for de minste og høsten 2022 sto ett nytt og flott uteområde ferdig tilhørende avdelingen. Her er det gøye sklier, ronser, stor sandkasse m.m som barna kan boltre seg på og utvikle seg motorisk. Vi er mye ute, både på uteområdet vårt og på tur. På sukkermaur har vi fokus på relasjoner, lek og masse, masse humor.

Som 1-åring er det mye som skal øves på og læres. I starten skal nye rutiner etableres og nye relasjoner bygges. Man skal lære regler og øve på å vente på tur. I tillegg skal man øve på å klare mange ting helt selv, kanskje for aller første gang. På sukkermaur bruker vi god tid og legger til rette for at barna skal få tid og mulighet til å prøve selv.  Den gleden og stoltheten barna opplever av å få til ting selv er helt fantastisk. For små barn er trygghet og rutiner viktig. Vi har derfor fokus på gjentagelse og forutsigbare dager som gir barna trygghet. Vi vil at barna skal oppleve gleden over å være en del av et felleskap og gjennom mange felles-opplevelser skaper vi rom for gode samtaler, latter, kreativitet til leken og gode minner i sammen med andre barn og voksne.

Leken er viktig og er en kilde til læring. Gjennom lek øver barna seg på livet og det er spennende. I Snømyra barnehage setter vi LEK øverst på pallen!

Skogsmaur

Skogsmaur er en avdeling med barn i alderen 2 år. Hverdagen vår preges av humor, glede og masse lek.

Når barna er 2 år er det mye som skal læres; hendene skal vaskes etter dobesøk og før måltid, skoene skal stå på plassen sin, en må sitte på stolen når man spiser, vente på tur og være god mot andre m.m. Listen er lang på alt man skal lære. I barnehagen skjer denne læringen i samspill med andre barn og voksne. Vi bruker god tid og øver på at barna skal kunne klare mest mulig selv. 

Vi vil at barna skal oppleve en følelse av mestring og oppmuntrer barnet til å utfordre seg selv under kontrollerte former under oppsyn av voksne. "I leken er barnet et hode høyere enn seg selv’’ (Vygotskij). Med dette mener vi at leken for barnet oppleves mer som en tilstand i motsetning til en aktivitet. I denne tilstanden kan barnet på egenhånd, og i samspill med andre barn fungere som sin egen læremester. Dette er noe av grunnen til at leken er helt esensiell for både glede og læring!

Språket begynner for de fleste gjennom året på Skogsmaur å komme mer og mer frem og den kroppslige kommunikasjonsformen begynner å dele plass med den verbale. Vi ser an barnegruppen og stimulerer barnas språkutvikling, og vi oppmuntrer barna til å snakke og undre seg sammen med andre barn og voksne. Vi arbeider med å la barna sette ord på følelser og hva de tenker, dette er viktig med tanke på sosial kompetanse, språkutvikling og empati. 

Leken er viktig og er en kilde til læring. Vi setter LEK øverst på pallen! 
Gjennom lek øver barna seg på livet, og det er spennende. Vi ønsker å inspirere og legge til rette for mye lek på Skogsmaur.

 


Tusenbeinet

3-åringene har et spennende liv, grovmotorikken begynner å falle på plass og nye muligheter åpner seg. 

Vi vil at barna skal oppleve en følelse av mestring og oppmuntrer barnet til å utfordre seg selv under kontrollerte former under oppsyn av voksne. ‘’I leken er barnet et hode høyere enn seg selv’’ (Vygotskij) Med dette mener vi at leken for barnet oppleves mer som en tilstand i motsetning til en aktivitet. I denne tilstanden kan barnet på egenhånd, og i samspill med andre barn fungere som sin egen læremester. Dette er noe av grunnen til at leken er helt esensiell for både glede og læring!

Språket begynner å stor grad å falle på plass i løpet av 3-årsalderen og den kroppslige kommunikasjonsformen begynner å dele plass med den verbale. Vi ser an barnegruppen og tilrettelegger til språkutvikling, og er med på å oppmuntre barna til å snakke og undre sammen med andre barn og voksne. Vi arbeider med å la barn sette ord på følelser og hva de tenker, dette er viktig med tanke på sosial kompetanse, språkutvikling og empati. Ved å jobbe målrettet med språket tilrettelegger vi også for at barna skal ha et godt utgangspunkt til å leke rollelek og samarbeide i denne viktige lekformen.

Ellers deler vi ofte opp avdelingen i mindre grupper for å kunne gi mer oppmerksomhet til hvert enkeltbarn og være i stand til å kunne se hvert individuelle barn og tilrettelegge deretter.

Den nye rammeplanen belyser det forskningen har sagt i noen år nå - at barn er bedre til å; lære, memorere og få med seg mer av det som skjer i løpet av en ellers meget hektisk barnehagedag om de får hvilt. Vi tilrettelegger dagen slik at vi gir barna muligheten til å få en pust i bakken. Dette er ikke nødvendigvis soving, men kan være å ligge å lytte på lydbok eller rolig musikk.

progresjonsplan 3 år - Oppdatert

Når barna bytter avdeling innad i barnehagen og får nytt fysisk miljø og nye voksne og forholde seg til passer vi på at noen av de kjente voksne følger med over. Vi gjør oss også kjent med den nye avdelingen slik at overgangen skal være uten de store overraskelsene for barna. Vi ønsker og viderebygge tryggheten og relasjonene barna har til miljø og voksne.

Dette er bare en liten del av filosofien og praksisen vår her på Tusenbeinet. Skulle du lure på noe annet ta gjerne kontakt via mail eller telefon.

   

Bikuba 

Bikuba er avdelingen for 4-åringene i barnehagen.
Hos oss er leken det viktigste. Lek og fantasi trenger opplevelser for å utvikles. Disse felles opplevelsene og felles preferansene ønsker vi å gi barna på Bikuba, slik at LEKEN blomstrer. 

Mandag, onsdag og fredag leker vi i mindre grupper på formiddagen. Vi bruker de ulike rommene på avdelinga og har ulike aktiviteter. Vi har et kunstrom, to avdelingsrom, et rom med konstruksjonslek og avdelinga med familielek, bøker og ulike brettspill.
Hver tirsdag har vi utedag. Da er vi ute hele dagen og spiser 2 måltider ute. Vi flytter innerommet ut og lager til ulike aktiviteter ute sammen med barna. Torsdagen er turdagen vår. Da går vi til "skautrollan" og tilbringer dagen i skogen.
 
Progresjonsplan i henhold til rammeplanen
 
 
Overgangen fra bikuba til skautrollane er noe vi jobber med hver dag. Vi deler samme uteområde i barnehagen og vi samarbeider på tvers av avdelingene ved behov. Her har vi har fokus på relasjonsbygging til de andre voksne på de andre avdelingene. Hver torsdag har vi turdag slik at barna er vant til å være ute hele dagen, lage mat ute og ikke minst bruke utedo. I tillegg bruker vi rommene som Skautrollane disponerer i barnehagen. 
 
"Voksne må klare å la seg rive med og akseptere at ikke alt krever definering og logiske forklaringer. Akkurat slik barn klarer. Dersom voksne greier dette, er det en enorm anerkjennesle av barns lek, læring og barndom. Da befinner vi oss i pedagogikkens hjerte (Holte, 2015)
 


Skautrollane

Skautrollane er avdelinga for 5-åringene i barnehagen. Vi er på et flott uteområde tre dager i uka og har 5-årsklubb en av dagene vi er i barnehagen.
Vi har fokus på god rollelek og sosiale ferdigheter, og ønsker å gjøre barna godt rustet til skolestart.

Rammeplanen sier noe om hva barna skal innom i de ulike fagområdene. Her kan dere lese om hva vi skal Skautrollan har fokus på i forhold til fagområdene:

PROGRESJONSPLAN I HENHOLD TIL FAGOMRÅDENE

Rammeplanen sier også noe om hviling og hvor viktig dette er i barnas hverdag. Vi legger til rette for rolige aktiviteter i hytta vår på heia og det å sitte rundt pålplassen å spikke er rolig for barna.

Vi tilrettelegger også slik at barna får inn å hvile når vi er i barnehagen tirsdag og torsdag.  

  

 

Svømming og vanntilvenning 

Barnehagesvømming er et tilbud til de eldste barna i regi av Vennesla kommune. Innenfor de rammene vi har, får alle skolestartere tilbud om vanntilvenning i Vennesla svømmehall 5-6 ganger hver. Hvert parti får 45 minutter i bassenget (inkludert ned/opp av vannet) med lek og undervisning.

 

På skauen finner vi på mye gøy.

Vi starter hver dag med ei samling der vi heiser flagget, blåser i trompeten og vi snakker om hvordan dagen skal være. Vi bruker mye tid på vennskap. Vi ønsker at alle skal oppleve å ha gode venner og å utvikle lekekompetansen sin.

Vi går på turer i nærmiljøet, leker på foltballbanen, tegner, snekrer, spikker (barna får egen spikkekniv etter at de har klart spikkeeksamen) og vi gjør masse annet gøy. 

 Hver dag har vi en sjef og en hjelper som hjelper oss med ulike oppgaver. De har ansvar for å kjøre opp tralla med alle tingene våre, de bidrar på morgenmøtet vårt og de ringer i ei bjelle når vi skal samle gjengen, enten når vi skal spise eller andre aktiviteter. 

Overgang barnehage - skole

Siden dette er siste året i barnehagen, jobber vi mye med overgangen til skolen. Vi snakker om det å begynne på skolen og det er kjempe stas å leke skole. 

I 5-årsklubben øver vi på å rekke opp hånda og vi leker på en måte skole. Vi voksne er liksom lærere og hjelper barna når de trenger det. Alle barna får klistermerker i bøkene sine og vi har mye fokus på mestring og at vi er gode nok. 

På våren besøker vi de skolene som barna skal begynne på, og sammen med foreldrene fyller vi ut et skjema som vi sender til skolen. Her står det litt om hva barna kan, hva de eventuelt trenger hjelp til og andre ting som vi mener kan være greit for skolen å vite noe om.

 

5-årsklubb

Hver torsdag har vi 5-årsklubb. Barna samles og vi synger sanger og tar opp ulike temaer på en spennende og lekpreget måte. Alle barna har hver si bok de jobber i, og vi følger denne boka og de uliketemaene den tar opp. 

De ulike temaene vi er innom:

  • Meg selv
  • Mønster
  • Former
  • Måling
  • Tall
  • Plassering
  • Sortering
  • Stavelser
  • Rim
  • Symboler
  • Bokstaver

 

 

Vårt pedagogiske grunnsyn er at alle barn er forskjellige og unike. Sammen med Rammeplanen fungerer dette grunnsynet som fundamentet for alt vi gjør. Vårt fundament har stor betydning for barnets trygghet, utvikling og trivsel i barnehagen.


Et trygt og inspirerende uteområde

Uteområdet vårt er laget med tanke på å stimulere barnets nysgjerrighet og lekelyst, og gi det mulighet til å bryne seg på morsomme og lærerike utfordringer. Alle våre apparater og aktiviteter bidrar til et trygt lekemiljø for barnet ditt. 

     


Bygget vårt er tilrettelagt for lek, aktivitet og hvile

I Snømyra vil alt utformes og tilrettelegges med én hensikt; å gi barnet ditt det aller beste barnehagetilbudet. Våre avdelinger har lyse og luftige rom som innbyr til lek og aktivitet, og som gir barnet ditt mulighet til å utfolde seg fysisk, kreativt, språklig og sosialt.

Barna har store lekeplasser og mange lekeområder hvor de kan leke i større og mindre grupper.. Vi har soveplasser både inne og ute for de minste.

I Snømyra Barnehager lager og serverer vi alle måltider, slik at du slipper å sende med matpakke til barnet ditt. Samlet gir dagens måltider et sunt og variert kosthold, med mye frukt og grønt.

Vi legger vekt på å stimulere sosial, språklig, motorisk og kreativ utvikling. Gjennom lek, aktiviteter og hverdagssituasjoner legger vi til rette for nye erfaringer og opplevelser, kunnskaper og ferdigheter som bidrar til utvikling. Samtidig passer vi på at barna føler trygghet og omsorg gjennom å bli sett, hørt, inkludert og støttet. 

 

Trygge rammer for lek og aktivitet

Vår viktigste oppgave er å sørge for at barnet ditt føler seg trygg. Denne trygghetsfølelsen skaper vi gjennom å være der barnet er, delta i lek og gi det opplevelsen av å bli sett og hørt. Gjennom å dele avdelingene i mindre barnegrupper, sørger vi for at hvert barn har tett voksenkontakt og god oppfølging gjennom dagen. I disse gruppene tilrettelegger vi aktiviteter og tilpasser innholdet etter barnas alder og utviklingsnivå. Derfor har vi alders inndelte avdelinger. Barnet ditt vil få mye oppmerksomhet, stor grad av medvirkning og læring, og ikke minst mange gode venner.

      

Et barnehagemiljø med fokus på trygghet, tillit, respekt og toleranse

I Snømyra har vi stort fokus på voksenrollen. Vi forsøker å være gode rollemodeller, og er opptatt av å skape et barnehagemiljø med fokus på trygghet, tillit, respekt og toleranse. Hos oss vil barnet ditt bli møtt av kompetente, engasjerte og kreative voksne, som sørger for en trygg og lekende hverdag. Vi er alltid der barnet er, og gir den støtten og omsorgen det trenger for å utfolde seg. 

Vi legger til rette for at barnet ditt kan lære og utvikle seg gjennom positive erfaringer og opplevelser i samspill med andre barn og voksne. I tillegg skaper vi oversikt og forutsigbarhet hos barnet gjennom pedagogiske verktøy, samt mulighet til medvirkning på egne aktiviteter. I Snømyra barnehage møter vi barna med respekt og ønsker å få frem det beste i hvert enkelt barn.

Trygghet og omsorg i sentrum

Barn har ulike interesser og behov avhengig av alder og utviklingsnivå. Derfor har vi valgt å ha aldersspesifikke avdelinger i Snømyra barnehage. 1 års avdelingen er i ett eget hus og har egen avskjermet utelekeplass. Det er her de fleste barna får sitt første møte med oss.

Vi fokuserer på primærbehovene trygghet og omsorg, som er viktig for å få en god start i barnehagen. Samtidig er dette en fase av oppveksten der barna tar store steg i utviklingen sin. Gjennom vår pedagogiske tilnærming stimulerer vi til læring og mestring gjennom lek, tilrettelagte aktiviteter og hverdagssituasjoner.

   

I Snømyra Barnehager har vi en sterk natur- og friluftsbasert kultur. Det å bevege seg i skog og mark, og benytte seg av naturen representerer sunne, gode og positive verdier. Uteaktiviteter er en viktig del av Snømyra Barnehage. Et aktivt uteliv er helsefremmende og skaper trivsel for både barn og voksne i barnehagen, samtidig som det gir barnet rom for å være utforskende, nysgjerrig og undrende. Barnehagen ligger i nærheten av natur og friluftsområde.

  

Vi har rutiner og systemer som gir deg innsyn i hva barnet ditt har gjort i dag

Etter å vært borte fra hverandre hele dagen, er gjensynet på ettermiddagen ett av høydepunktene for deg og barnet ditt. Barnet er fullt av nye inntrykk etter nok en innholdsrik dag hos oss, og du er full av nysgjerrighet på hva barnet ditt har gjort og opplevd mens dere var borte fra hverandre. I Snømyra barnehage vet vi hvor viktig dette er for deg, og har derfor rutiner og systemer som sørger for at du får dette innblikket.

 

Vi forteller deg alltid hva barnet ditt har vært med på i dag

Når du kommer og henter barnet ditt, forteller vi deg hva barnet har gjort i løpet av dagen. Skjedde det noe spesielt på turen i dag? Hvordan gikk det da dere bakte boller? 

 

Kid plan

Vi bruker Kid plan som kommunikasjonsverktøy mellom barnehage og foreldre. Her finner foreldrene planer, bilder og de kan registrere fravær og sende oss meldinger. 

Vi finner her godkjenninger, kontakter, info om barn og foreldre. Her kan vi svare på meldinger og sende meldinger når det skulle være noe. 

 Votteavtale

Vi tilbyr votteavtale hos oss i Snømyra barnehage.
Dere betaler 600,- som engangspris uansett plassprosent for votter så lenge barnet ditt går i barnehagen. På de minste avdelingene Vuggestua, Skogsmaur, Sukkermaur og Tusenbeinet inngår tynne høstvotter, samt tykkere votter om vinteren. På de største avdelingene Bikuba og Skautrollane inngår tykke vintervotter.. Vi anbefaler derfor at de som tilhører de største avdelingene tar med tynne votter når været tilsier det.

Vogn/seng

Vi har egne vogner og senger i barnehagen. På skogsmaur har barna køyesenger med dyne. På sukkermaur og vuggestua har vi egne vogner til barna. Vi har både dunposer og tepper og egne vognrom. 

Bleieavtale

Vi tilbyr bleieavtale hos oss. Dere betaler da inn en sum på 500,- ved barnehagestart og da ordner vi alt av bleier. I tillegg står barnehagen for alt av våtservietter, stellekluter og kremer. 

Solkrem

Barnehagen kjøper inn solkrem hvert år. Vi bruker stort sett Cosmica og Änglemark sin. Barna må være smurt over hele kroppen før de kommer i barnehagen, så smører vi ved behov utover dagen. 

Dersom barna trenger spesielle bleier, kremer ol, ordner dere dette selv.  

 

Solkrem