Sukkermaur

Sukkermaur er en småbarnsavdeling med barn i alderen 1 og 2 år. Her er avdelingen tilrettelagt for de minste og høsten 2022 sto ett nytt og flott uteområde ferdig, tilrettelagt for aldersgruppa. Her er det gøye sklier, ronser, stor sandkasse m.m som barna kan boltre seg på og utvikle seg motorisk. Vi er mye ute, både på uteområdet vårt og på tur. På sukkermaur har vi fokus på relasjoner, lek og masse, masse humor.

Som 1 og 2 åring er det mye som skal øves på og læres. I starten skal nye rutiner etableres og nye relasjoner bygges. Man skal lære regler og øve på å vente på tur. I tillegg skal man øve på å klare mange ting helt selv, kanskje for aller første gang. På sukkermaur bruker vi god tid og legger til rette for at barna skal få tid og mulighet til å prøve selv.  Den gleden og stoltheten barna opplever av å få til ting selv er helt fantastisk 😊  For små barn er trygghet og rutiner viktig. Vi har derfor fokus på gjentagelse og forutsigbare dager som gir barna trygghet. Vi vil at barna skal oppleve gleden over å være en del av et felleskap og gjennom mange felles-opplevelser skaper vi rom for gode samtaler, latter, kreativitet til leken og gode minner i sammen med andre barn og voksne.

Leken er viktig og er en kilde til læring. Gjennom lek øver barna seg på livet og det er spennende. I Snømyra barnehage setter vi LEK øverst på pallen!

I løpet av året har vi ulike temaer vi jobber med, bygget på barnas interesser. Om våren er det stort sett innsekter som topper det meste og jakten på meitemark, edderkopp og maur varer i timesvis. Når vi er inne har vi fokus på å dele oss i mindre grupper i ulike rom. Dette gjør vi for å oppnå en bedre lek, for å kunne se enkeltbarn og for relasjonsbygging.

Når barnet ditt sier: " I dag har jeg bare lekt", da har barnet ditt lært noe om:

turtaking

følge spilleregler

ta imot beskjeder

løse konflikter

lyttet til

lytte

fordele roller

bearbeidet følelser

prøve og feile

oppleve mestring

tilegnet seg kunnskap

brukt fantasien

Vist omsorg

opplevd glede og humor

Øvet seg på å kommunisere

Vært en del av et fellesskap

Bygget selvtillit

Opplevd samspill mellom barn-barn og barn-voksen.

På sukkermaur sover de fleste i ute i vogn, men vi legger til rette for hviling på madrass eller i vogn etter hvert dersom det er behov for det, i samarbeid med foreldrene 😊