Påkledning og klær

Det at barna er godt og riktig kledd betyr mye for det å få en god opplevelse ute. Vi voksne vet jo at det å trives ute avhenger av at vi er riktig kledd. Fryser du blir dagen veldig lang.

Tips og råd om barnas klær og sko

Barn som er mye ute har mange fordeler med hensyn til blant annet allsidig bevegelse, grovmotorisk utvikling, sansestimulering og frisk luft. For å få det like fint også om vinteren når det blåser og regner er det svært viktig at barna har riktige klær.

Høst og vinter- flere lag prinsippet.

• Tynt ull undertøy innerst, klær som puster og holder huden tørr. Stillongs er best slik at barna kan skifte sokker hvis det trengs.
  • Ull eller fleezebukse og genser som mellomlag.
  • Vind- og vanntett ytterst (gjerne noe som puster).
  • Vanntette støvler/støvletter (husk og impregner støvlettene).

Sjekk at regntøy /dress og skotøy ikke er for lite.

Bomulls sokker er veldig kaldt så det er lurt med tynne ullsokker innerst og strikke eller polsokker ytterst. Ull holder godt på varmen og transporterer fuktighet bort fra kroppen.

Joggebukse, myke tøybukser eller varmebukse. Det er viktig å tenke bevegelse. Dongeri er for tett og lite bevegelig

Parkdress med vannavstøtende parti på bein og rumpe er en fordel. Det finnes mange gode dresser å få tak i, men det er viktig og impregnere dem jevnlig. Sjekk at strikken under beina er i orden ellers sklir dressen opp og støvlene fylles med vann/snø og sand. Noe som er lite behagelig for den som eier skoene.

Luer bør tette godt rundt ørene, og sitte slik at de ikke sklir ned i øynene.

Vi har kjøpt inn votter, se hva som står om votteavtalen vår.

Husk ekstra sokker og skifte tøy.

Når det gjelder skotøy er goretex det aller beste(husk impregnering)Disse er vanntette og lett bevegelige, varme og bør ha god såle. På dager med slaps og litt kaldt er duckboots med ullsåle bra.

Vi håper dere vil etterfølge disse rådene, slik at vi sammen kan gi barna gode opplevelser når de er ute.

Merking av tøy - er også viktig siden vi har mange barn og det i løpet av året samler seg opp tøy vi ikke vet hvem som eier. Du kan skrive på lappene på tøyet, eller kjøpe lapper med klister eller som må strykes på. Egentlig ikke mye arbeid, og gjør vårt arbeid så mye lettere.

Skift - må alle barna ha i barnehagen. Barna har kurver på plassen sin der dere kan legge tøy slik at vi kan skifte når noe skulle bli vått. Alle barna har også fått hver sin miljøpose de har på plassen sin som vi sender hjem vått tøy i.